Skip to main content

Bala' dari Allah?

Hari ini kita kecoh lagi dengan penyakit.... dulu kita gempak dengan "Selsema Burung" - "JE"... kini gempak plok dengan "SELSEMA BABI"...

Selepas itu ekoran dari Selsema Babi... Kita kecoh plok dengan kenaikan Harga ayam yang mendadak,"Harga Ayam Dah Naik La" kata makcik kat pasar semalam...terutama kat Serawak ler.. alahai, serawak mana ada yang murah, semua mahal la... Mahal lah plok ayam ni...

Habis semua makhluk Allah yang bernama Manusia yang dulu yang engkar perintah Allah..Allah Maha Mengetahui. mengetahui yang mana baik dan buruk untuk makhluknya..Nanti selepas ini tidak mustahil keluar plok penyakit yang baru boleh membunuh manusia, kesan dari meminum ARAK..... Barulah ketika itu semua tinggalkan tidak minum...

Allah larang makan BABI.. HARAM.. tapi manusia yang degil, engkar ni tetap cari yang HARAM... kini pandai plok takut nak makan... Iskh! Iskh!....

Info apa itu SELSEMA BABI...
Jom kita selidiki...


Selsema Babi merujuk kepada influenza (demam selsema) yang disebabkan oleh mana-mana virus dalam keluarga Orthomyxoviridae, berasal dari endemik (penyakit berjangkit) dalam populasi babi. Pada babi, wabak ini adalah sejenis penyakit berjangkit yang mengganggu sistem pernafasan babi dan berpunca daripada salah satu jenis virus selsema. Jenis virus ini dikenali sebagai virus influenza kinzir - (swine influenza virus - SIV), dan kesemua jenis SIV yang diketahui dikelaskan sebagai Virus influenza A (biasa) atau virus influenza C (jarang). Sementara Virus influenza B tidak pernah dilaporkan wujud pada kinzir. Kesemua tiga kled, virus influenza A, B, dan C, adalah endemik pada manusia (boleh menjangkiti manusia).

Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam dan kinzir, terutama mereka yang terdedah secara langsung, berisiko dijangkiti dari haiwan tersebut sekiranya haiwan tersebut membawa jenis yang mampu menjangkiti manusia. SIV mampu bermutasi kepada bentuk yang membenarkannya tersebar dari manusia pada manusia. Jenis yang bertanggung jawab bagi wabak Selsema Babi 2009 dipercayai telah melalui proses mutasi ini.

Pada manusia, simptom selsema babi adalah serupa dengan influenza dan penyakit seperti influenza secara umum.
Bagaimana ia menjangkiti manusia
Wabak selsema babi ini menjangkiti manusia daripada babi yang telah dijangkiti virus. Dalam sesetangah kes, wabak ini boleh menjangkiti manusia di dalam persekitaran yang kurang mempunyai kaitan dengan babi. Wabak ini boleh merebak dan berjangkit sesama manusia yang mempunyai hubungan rapat langsung.
Tanda dan simptom
Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (Centers for Disease Control and Prevention - CDC) di Amerika Syarikat, simptom selsema babi pada manusia menyerupai dengan influenza. Simptom ini termasuk demam, batuk, sakit kerongkong, sengal tubuh, sakit kepala, seram sejuk dan kelesuan. Beberapa pesakit lain turut melapurkan cirit-birit dan muntah.

Dalam mendiagnosis simptom wabak ini tidak hanya perlu melihat kepada tanda atau simptom yang khusus bagi selsema babi tetapi juga sejarah terkini individu. Sebagai contoh, semasa wabak selsema babi 2009 di Amerika Syarikat, CDC menasihatkan doktor untuk "menjangka jangkitan influenza babi pada pesakit yang didiagnosis mempunyai penyakit pernafasan akut sama ada mempunyai hubungan dengan orang yang disahkan mengidap selsema babi, atau berada di dalam lima negeri Amerika Syarikat yang melaporkan kes selsema babi atau berada di Mexico dalam tempoh 7 hari sebelum permulaan penyakit mereka." Diagnosis bagi pengesahan selsema babi memerlukan ujian makmal bagi contoh pernafasan (calitan hidung atau tekak mudah).

Selesema Babi adalah penyakit berbahaya kerana dibawa virus dan mudah berjangkit kepada orang ramai. Dalam tubuh babi terdapat tiga virus selesema A iaitu subjenis (H1N1, H3N2, dan H1N2) tersebar ke seluruh dunia. Di Amerika Syarikat, subjenis H1N1 merebak sejak 1998. Virus H3N2 mengandungi gen-gen daripada manusia (HA, NA, and PB1), swine (NS, NP, dan M), serta burung (PB2 Dan PA)
Selsema babi pada manusia
Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam, itik dan babi, terutama mereka dengan dedahan langsung, mempunyai risiko meningkat pada jangkitan zoonotik dengan virus influenza endemik pada haiwan tersebut, dan membentuk populasi hos manusia dalam mana zoonosis dan penyusunan semula boleh berlaku serentak. Transmission of influenza from swine to humans who work with swine was documented in a small surveillance study performed in 2004 at the University of Iowa. Kajian ini antara lain membentuk cadangan bahawa mereka yang bekerja mengendali ayam, itik dan babi mesti menjadi tumpuan bagi peningkatan pemantauan kesihatan awam. Wabak selsema babi 2009 kelihatannya penyusunan semula beberapa strain virus influenza A subtaip H1N1, termasuk jenis influenza manusia dan dua jenis endemik pada babi, dan juga influenza burung.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit melaporkan bahawa simptom dan penyebaran selsema babi dari manusia kepada manusia sama seperti selsama bermusim. Simptom biasa termasuk demam, lesu, kurang berselera dan batuk, dengan hidung berair, sakit tekak, mual, muntah dan cirit-birit turut dilaporkan. Ianya dipercayai bahawa penyebaran dikalangan manusia adalah melalui pesakit batuk atau bersin dan menyentuh sesuatu yang mempunyai virus sebelum menyentuh hidung dan mulut mereka sendiri. Selsema babi pada manusia adalah paling berjangkit dalam tempoh lima hari pertama penyakit sungguhpun sesetengah orang, kebanyakannya kanak-kanak, mampu kekal berjangkit sehingga selama sepuluh hari. Diagnosis boleh dilakukan dengan menghantar contoh, diambil dalam tempoh lima hari pertama, kepada CDC bagi analisa.

Selsema babi lemah kepada empat dadah dilesankan di Amerika Syarikat, amantadine, rimantadine, oseltamivir dan zanamivir, bagaimanapun bagi wabak 2009, ia dicadangkan dirawat dengan nasihat kesihatan hanya dengan oseltamivir dan zanamivir bagi mengelak kekebalan ubat. Vaksin bagi selsema manusia H1N1 bermusim tidak melindungi dari selsema babi H1N1 flu, sungguhpun strain virus merupakan jenis yang sama, kerana secara antigen ia adalah amat berbeza.



aNGaH's

Comments

Popular posts from this blog

Berita : Selsema Babi di Sarawak

Pelajar 5 sekolah di Sarawak dikhuatiri terlibat
KUCHING 25 Julai - Pelajar dari lima buah sekolah di negeri ini dikhuatiri dijangkiti selesema babi atau influenza A (H1N1), kata Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak, Dr. Julaihi Bujang.Beliau berkata, sekolah terbabit ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Agama Kuching, Matang; SMK Bako, Kuching; SMK Medamit, Limbang;SMK Bakong, Miri dan Sekolah Kebangsaan (SK) Dato Traoh, Samarahan."Mereka dipercayai mempunyai simptom jangkitan selesema babi dan Jabatan Kesihatan negeri telah mengambil sampel mereka untuk ujian makmal,'' katanya kepada pemberita di sini hari ini.Menurut beliau, pihaknya masih menunggu keputusan ujian itu dan sekiranya berlaku kes positif H1N1, pelajar terbabit akan diarahkan menjalani pengawasan rumah.Julaihi memberitahu, setakat ini, empat buah sekolah telah ditutup tetapi dua daripadanya telah dibuka seperti biasa.Sekolah yang telah dibuka semula ialah SMK Agama Limbang dan SMK Sains Kuching manakala SMK…

Berita Lawak!!

Berita yang kawe baca jap tadi dari "malaysiakini".. nak tergelak rasanya.. Tapi dah tergelak pun dan tergolek2... Cerita Orang Besar dalam polis diraja malaysia.. kiranya Pembesar la dia ni.... Org glamour, selalu keluar TV.. mesti kawan2 kenal... cuba tgk gambar di bawah tuuu, kenal tak? hihiihi.... Kemudian baca berita yg kawe attach kat bwah...



Kemudian Sila baca berita di bawah ini..


KETUA POLIS SELANGOR KENA SAMAN TAK BAYAR DUIT TIKET - malaysiakini

SELANGOR CPO SUED FOR UNPAID TICKETS

A travel agency is suing Selangor police chief Khalid Abu Bakar and his wife for 'unpaid' business class air tickets from Kuala Lumpur to London and back amounting to RM41,868.

Besides the ticket price, Global Holiday Sdn Bhd is seeking eight percent in interest from the date the summons was issued and also other costs and relief deemed appropriate.

However, Khalid claimed that he paid the full amount to the ticketing agent who issued the tickets to him in 2007.

Khalid was then Crimina…